torsdag 26. mai 2016

Valg

Tenk deg at det er tidlig morgen og du har akkurat stått opp. Du ser bort på klokka og tenker: skal jeg ta 5 minutter til?
Så tusler du inn på badet og lurer på om du skal ta en dusj eller om du skal vente til senere idag.
Du ser inn i klesskapet, hva skal jeg ha på meg i dag? 
Du ser inn i kjøleskapet, hva skal jeg spise idag?
Du skrur på Tv'n og lurer på: hva skal jeg se på idag?
Du går ut i gangen, hvilke sko skal jeg ta idag? Hvilken jakke? Matcher de?
Du lukker døra til hjemmet ditt og drar videre på jobb og skole.
Hva skal du spise til lunsj idag? 
Hva skal du ha til middag?
Hva skal du gjøre i kveld? 

Du har så mange valg, og så mange muligheter!

Et barn på Happy Day står opp en tidlig morgen. Han ser ikke bort på klokka, for han har ingen. Men han skjønner det er morgen, folk er ute og sola har såvidt stått opp.
Han tusler ikke inn på badet, for det har de ikke. Men de har en balje i hjørnet av rommet der hele familien bor. Det blir ikke noe bad, de har ikke vann. Ikke har de såpe heller.
Har jeg noen klær å ha på meg idag? Er den ene buksa ren fra i går?
Har vi noe mat idag? Nei, ikke i dag heller.
Skoene henger såvidt sammen.
Han går ut døra, og så smiler han. Idag er det mandag! 

Idag skal han på skolen. Der får han grøt kl 10. Og lunsj senere på dagen. 
Der har de vann, så han får vasket hendene og slukket tørsten.
Der er han trygg helt til skoledagen er over.

Så tusler han hjem.
Får jeg mat i kveld mon tro?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar